Wednesday, December 12, 2012

Kuinka kuvata Bokeh -panoraamakuvia?



Tällä kertaa voisin hieman avata taustoja yhdelle tämän hetkisistä lempi kuvanottotyyleilleni, joka on Bokeh -panoraamakuva. Suuressa maailmassa tämä tekniikka tunnetaan myös Brenizer method -nimisenä panoraamakuvauksena. 

Johdantoa

Idea siis on sama kuin normaalissa panoraamakuvauksessa, jossa lopullinen kuva muodostuu monen monesta yksittäisestä kuvasta luoden laajemman näkymän edessä avartuvasta maisemasta. Eli ei eroa palapelistä juuri ollenkaan! Tämä on erittäin hyödyllinen ja käyttökelpoinen tekniikka esim. silloin kun halutaan saada jostain jäätävän kokoisesta sillasta kuva, mutta objektiivin laajinkaan polttoväli ei sitä saa mahdutettua samaan kuvaan. Uusimmissa kameroissa on jo tällainen ominaisuuskin missä voit luoda simmun ummistuksessa hienoja panoraamakuvia :)

No miten tämä Bokeh -panoraamakuvaus sitten eroaa "normaalista" panoraamakuvauksesta? Bokeh -sana ensinnäkin tarkoittaa lyhyen syväterävyyden luomaa nättiä taustan summennusta. Ns. efekti joita lukijani ovat varmasti tottuneet näkemään (esim. viime postaus). Bokeh -panoraamakuvauksessa yritetään täten luoda laajempi näkymä maisemasta luoden samalla illuusio, että se olisi otettu laajalla ja Erittäin valovoimaisella objektiivilla. 

Tämä efekti on mahdollista luoda objektiivilla, jonka polttoväli on suhteellisen pitkä ja jolla on valovoimaa runsaasti. Tällaisia optiikoita ovat esim. 85mm f/1.4, 100mm f/2.0, 135mm f/2.0 ja 200 f/2.8. Myös ns. pimeämmillä objektiiveilla tämä onnistuu vaikkakaan efekti ei olekkaan silloin niin ilmiselvä. Laajemmalla objektiivilla kuten 50mm f/1.4 kuvatessa efekti ei ole enää niin voimakas ja vääristymien syntyminen on todennäköisempää jos yrittää tehdä kovin laajaa näkymää.

Kuvaustilanteessa

Mitä kuvaustilanteessa sitten tulisi muistaa? Jotta jälkikäsittely olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta tulisi tähän vaiheeseen panostaa.

1. Kamera jalustalle, jotta saisit koottua kaikki palaset mahdollisimman samasta kohdasta. Käsivaraltakin voi kuvata, mutta jos kameran sijainti muuttuu liikaa esim. kuvaajan heilumisen takia, perspektiivien ja etäisyyksien kanssa voi tulla ongelmia yrittäessäsi luoda realistisen näköistä lopputulosta.

2. Laita kaikki mahdolliset asetukset manuaalitilaan! Tämä tarkoittaa kameran tarkennusta, väritasapainoa, suljinaikaa, aukkoa ja ISO -arvoa. Näin vältät valotusarvojen muuttumisen kesken kuvauksen, jolla taas vältät suuren hiustupon kertymisen lattialle yrittäessäsi saada kuvia jälkikäsittelyssä täsmäämään keskenään.

3. Käytä mahdollisimman pitkää ja valovoimaista objektiivia efektin maksimoimiseksi!

4. Suunnittele rajaus tekemällä ns. kuivaharjoittelua siirtämällä kameraa halutun alueen läpi niin, että jokainen alue tulisi katettua.

5. Anna raikua!

Jälkikäsittely

Tämä on se vaihe sitten missä lopullinen kuva luodaan ja (epä)onnistumisen tunteet koetaan! Itsellä on yleensä tapana ennen yhdistämistä peruskäsitellä yksi ns. pääkohdekuva ensimmäiseksi. Tämä kattaa terävöityksen, väritasapainon tviikkaukset ja muuta pientä säätöä. Ihan vain sen takia, että tämä on tilanne missä minulla on vielä RAW -tiedosto käytettävissä ja säätövaraa on paremmin kuin jpeg -tiedoston kanssa. Käsiteltyäni tuon yhden kuvan, yhdistän asetukset muihin panoraamakuviin jotta ne täsmäisivät keskenään. Mitään hirveitä säätöjä ei voi kuitenkaan tehdä sillä niiden kokonaisvaikutusta muihin kuviin on vaikea arvioida tässä vaiheessa vielä. Alla näyttökaappaus kuvista jotka otin esimerkkikuvaani varten. Lopulliseen kuvaan tulevat ovat harmaana. Kuten muuten huomaatte, kuvasin panoraamaa varten kuvat pystyasennossa. Tämä on taas oma fiksaatio aiheesta, mutta olen kokenut tämän vähentävän vääristymien syntymisen myös omalta osaltaan vs. vaakakuvat.


Klikkaa isommaksi!
Koska tietokoneeni suorituskyky on melko huono, joudun yhdistämään kuvat panoraamaksi jpeg -muodossa sekä suhteellisen pieniresoluutioisena. Mikäli potkua riittää niin yritä tehdä panoraamat aina parhaimmalla mahdollisella laadulla jossa muoto olisi TIFF ja resoluutio täysikokoinen :)

Yhdistän kuvani panoraamaksi Photoshopin CS3:sessa, mutta tämän mielestäni voi tehdä myös GIMP:ssä mikä on ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Photoshopissa on alla olevan polun mukainen ohjelma, jonka avulla panoraamojen luonti on oikein helppoa.



Photomergissä sitten ei tarvitse tehdä muutakuin valita halutut tiedostot ja antaa koneen tehdä loput! Bokeh -panoraamoja tehdessä saattaa kohdata sellaisen ongelman, jossa Photoshop ei tunnista selviä rajoja tai muotoja kaiken sen epäterävän mössön seasta. Tällöin lopputuloksesta saattaa jäädä uupumaan ruutuja. Näihin tilanteisiin "Interactive Layout" on hyvä, jolloin käyttäjälle jää mahdollisuus itse lisätä helposti kuvat haluamilleen paikoille.


Kun kone on aikansa raksuttanut, läväyttää se lopputuloksen auki ruudulle. Jos ja kun haluat säilyttää mahdollisuuden muokata tiedostoa tässä muodossa missä kaikki tasot/layerit ovat olemassa, kannattaa se tallentaa PSD -tiedostona omaan kansioonsa.



Tämän jälkeen voit tehdä "Flatten Image" komennon jolloin kaikki layerit sulautuvat yhteen muodostaen yhden kokonaisen kuvan :) Sitten kuva ei vaadikkaan muuta kuin rajaamisen ja haluamasi säädöt jolloin pläjäys onkin valmis!



Puhuin alussa, kuinka tällä bokeh -panoraamakuvauksella yritetään luoda illuusio laajasta ja Erittäin valovoimaisesta objektiivista. No tämä kuva demonstroi millaista jälkeä voisi saada 60mm f/0,9 objektiivilla :) Kuva otettiin Canonin 135mm f/2.0 objektiivilla ja siinä oli 14 kuvaa yhdistettynä. Käytin myös uskollista sateenvarjo-softbox viritelmääni antaakseni mallille miellyttävämmän valon kasvoille. Kiitos Idalle jalustan painona olemisesta! ;)



Tuosta lopullisesta versiosta sen verran, että se on ns. viikon kuvani tuonne Lapin Yliopiston facebook -sivuille, jossa aiheena oli tällä kertaa joululomille kirmaavat opiskelijat :) 

Jotta tämä postaus olisi mahdollisimman pitkä, laitan alle vielä muutaman esimerkkikuvan mihin olen tähän asti käyttänyt tätä tekniikkaa hyväkseni!





<a href="http://www.bloglovin.com/blog/4036254/?claim=5nhw84gqkp9">Seuraa blogiani Bloglovinin avulla</a>

12 comments:

  1. Saa varmaan kommentoida? :) Toi sinun viikon kuva - joululomille kirmaavat opiskelijat - on tosi hieno.

    Tuollaiset arkiset paikat kuvauskohteina on ainakin minun mieleen.. ..olen pyörinyt järkkärin kanssa kaupungilla kuvailemassa ja ihmisten kasvoilta on voinut lukea selkeän viestin että olen saanut kylähullun maineen. Enkä nyt tietenkään niitä ihmisiä ole kuvannut tai edes yrittänyt kuvata.. :D Pitää varmaan muuttaa isompaan cityyn. Pariisissa pyöri satoja kuvaajia eikä se ihmetyttänyt ketään.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! Onhan Suomessa tai ainakin astetta pienemmissä kaupungeissa tuo ns. katukuvaus melko haasteellista juuri tuon takia, itse en oo siihen hommaan lähtenyt ollenkaan :D Tässäkin sain kaverin suostuteltua malliksi kun oli juuri sopivasti lähdössä reissuun :)

      Delete
  2. Elän juurikin sellaisessa astetta pienemmässä kaupungissa :D Mutta ei se mitään, vaikka maine menee niin samalla kunniaakin tulee :)Pitäisi varmaankin ryhdistäytyä ja pyytää kanssa kaveria malliksi, vaikka sitten umpimehtään jäniksien ja peurojen ihmeteltäväksi. :D (saiskin ne samaan kuvaan)Harrastelijasarjan tuotoksiani voi kurkkia www.motherfor4.blogspot.fi . Kiitos että jaat valokuvausneuvoja ja -vinkkejä, noviisina arvostan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oikea asenne, pointsit siitä :) Kyllä se kannattaa rohkeasti vain harjoitella, eipä tässäkään hommassa muuten kehity! Mukavaa että joku saa näistä jorinoista jotain irti, saa ehdotella myös jos on jokin asia mihin kaipaisi selvennystä :)

      Delete
  3. Noh, tässä ois heti kysymys välineistä.. ..tarvitsisin vinkkejä mitä objektiiveja kannattaisi hankkia täysikennoiseen runkoon. 5D mark III on postissa tulossa.. mutta mullahan ei ole kuin 75-300mm halppis ja 100-400mm f 4-5,6 L IS USM (tjsp.) - näillä EF kiinnityksillä. Loput putket on EF-S kiinnityksillä 7D:n käytössä. Osaisitko suositella yleisteleä millä onnistuu muotokuvat ja maisemia eli ns. lehtimiesobjektiivi joka ei maksaisi tonnia..? EF-S kiinnityksillä löytyy vaikka mitä putkia ja mun suosikki on ollut 18-200mm putki, eniten käytössä ollut. Joku vastaava tele pitäisi siis saada 5 deellekin. Jotenkin aukeni kun katalogeja selailin, että eeähviä on tarjolla paljon suppeemmin.. Tiedän kyllä nää 1,6 x jutut / kennokoon erot ja vaikutukset lopputuloksiin noin suurinpiirtein. Kiitos ja anteeksi. : D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulla ei noista zoomeista hirveästi ole kokemusta kun kuvaan enemmän kiinteillä (17-40, 85mm f/1.4 & 135mm f/2) niin en varmaan kovin hyvää vastausta osaa antaa. Mutta täyskennoisessa tuota EF 24-105 f/4 IS putkea monet käyttää juuri tuollaiseen yleiskuvaamiseen. Kovin valovoimainen tuo ei ole, mutta kuvanvakain taas helpottaa melkoisesti. Käytettynä tuon saa johonkin 700-800€, uutena 900-1000€. Tuo olisi laajispäästä hieman laajempi kuin tuo 18-200mm vaikkakin sitten toisesta päästä lyhyempi. Toinen vaihtoehto olisi sitten EF 28-135 f/3,5-5,6 IS USM jossa olisi vähän enemmän ulottuvuutta vaikkakin onkin vähän pimeämpi telepäästä. Tuota ei saa käsittääkseni enää uutena, käytettynä liikkuu n. 300€. Tuo ei taida optisesti olla ihan 24-105 tasolla mutta jos olet ollut 18-200:Seen tyytyväinen niin eiköhän tuokin miellytä kun siitäkin tuo kuvanvakain löytyy. Sillä myös pystyy tarkentamaan hieman lähemmäs kuin 24-105:sella :)

      Delete
  4. Kiitos vinkeistä. Löysin net.anttila.comista EF 28-135 IS USM f3,5 - 5,6 hintaan 549,90€. Uskon että on hyvä yleiskäyttöön ja hinta-laatusuhde kohdallaan ja toimii riittävän hyvin ns. matkaputkena. Muita putkia (valovoimaisempia) sitten kevväämmällä. Mulle on jostain syystä kehittynyt taipumus joutua kaikenmaailman tilanteisiin joista voi lähettää kuvia paikallislehtiin ns. lukijan kuvina. Niitä ei tunnu mediassa hirveesti laatu kiinnostavan jos kuvan asiat muuten on tunnistettavissa - painoon kun eivät mene vaan verkkouutisiin :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nonni hyvä :) Jos ei käytetyn ostaminen kauhistuta, niin voin suositella tuota digicamera.net sivustoa missä liikkuu paljon kamerakalustoa :) Säästää satasia helposti ja kunto on niissäkin usein uudenveroisia.

      Delete
  5. Osaisitko suositella jotain hyvää salamaa? Mulla on Nikon D5000 kamera ja haluaisin siihen salaman. Hinta ei kuitenkaan saisi olla mahdottoman korkea mutta haluaisin kuitenkin laadukkaan salaman :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nikonin valikoimista ei mulla ole paljoa tietoa, mutta ite kuvailen Nissinin DI866 II -salamalla ja erittäin tyytyväinen oon ollu. Tuossa on tehoja enemmän kuin tarpeeksi ja paljon kehuja löytyy muitakin kautta. Tuo maksaa uutena n. 230€. Tuosta halvempi malli on Nissin Di 622 II ja eroa on siinä että hieman vähemmän löytyy tehoja + muita pieniä ominaisuuksia puuttuu, mutta käytännössä kelpo peli tuokin. Hintaa n. 130€. Vaikka ovatkin ns. kolmannen osapuolen vehkeitä niin kestäviä silti.

      Nämä ovat i-TTL salamoita, eli se osaa laskea tarvittavan tehon automaattisesti, mutta sitten löytyy myös manuaalisalamoita missä tehot säädetään itse. Ekaksi salamaksi manuaalinen voi olla ihan hyvä valinta, niin tulee opeteltua sen käyttö ja säädöt paremmin kuin automatiikalla kuvatessa. Nämä taas maksaa aika paljon vähemmän ja esim. Yongnuo 460 II on aika käypä peli, itsellä toisena salamana se. Se liikkuu n. 60€ hintaan verkkokaupassa.

      Delete